Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

ΠΕΦΡΩΝΙΑ Η ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΑ - ένα σπάνιο τραγούδι

William Merritt Chase - The Mandolin Player

Η Πεφρωνία η Σπαρτιάτισσα είναι ένα παραδοσιακό τραγούδι . Η μόνη πληροφορία που βρήκα στο διαδίκτυο είναι η χρονολογία σύνθεσής του ( 1929) και ο χαρακτηρισμός του ως "παραδοσιακό" (  http://www.rebetiko.gr/tragoudia.php?song_id=20018198)
Ηχογραφήθηκε στις Η.Π.Α. το διάστημα 1926-1931 και ανήκει σε μία σειρά τραγουδιών με τον τίτλο "ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΜΩΡΙΑ ".(http://www.studio52.gr/info_gr.asp?infoID=00000w6f#TrackList)

Αφορμή για αυτή τη δημοσίευση στάθηκε η μητέρα μου που κάποια στιγμή άρχισε να το σιγοτραγουδά ( δεν το είχα ξανακούσει ποτέ από αυτήν) και ξαφνικά ξύπνησαν  παιδικές μνήμες στο μυαλό μου από τη γιαγιά μου η οποία μας το τραγουδούσε....αγαπημένες παιδικές στιγμές ...
Επιπλέον σε αυτό το τραγούδι θίγεται ένα πολύ συνηθισμένο για την εποχή εκείνη θέμα - η τιμή της οικογένειας  και ο αδελφός που τιμωρεί την "παρεκτραπείσα" αδελφή η οποία  με τα καμώματά της ντρόπιασε  όλο το σόϊ.

Τα λόγια μου τα υπαγόρευσαν οι γονείς μου( Βούλα και Ηλίας)  ο καθένας βέβαια με τη δική του εκδοχή ...επειδή ο καθένας επέμενε στη δική του .εγώ εδώ παραθέτω και τις δύο εκδοχές.

Παραλλαγή Βούλας 

Στη Σπάρτη στον Αγιώργη βαρούνε τα βιολιά
Χορεύει η Πεφρωνία τα ευρωπαϊκά

Δυο φίλοι του Βαγγέλη  την εγνωρίσανε
Και στο Βαγγέλη πάνε τα μαρτυρήσανε

Βαγγέλη η αδελφή σου είναι στον καφενέ
με τον Πετροπουλάκη το λοχία φουμάρει ναργιλέ
Αμέσως ξεσηκώθη βάζει ξενόμαλλα
Και και πιστόλι εζώστη πάει στον καφενέ

Μια πιστολιά της ρίχνει  την παίρνει στα πλευρά
της ρίχνει και δευτέρα  την παίρνει στην καρδιά

Δεν τόλπιζα Βαγγέλη  να με σκοτώσετε
και τον Πετροπουλάκη τον λοχία να μη μου δώσετε

Καημένη Πεφρωνία  πού είναι η καδένα σου
Εντρόπιασες εμένα  και τον πατέρα σου
Καημένη Πεφρωνία πού είν’ το ρολόι σου
Εντρόπιασες εμένα και όλο το σόι σου

Και ο Πετροπουλάκης  απ’το ψηλό βουνό
-Ψυχή μου Πεφρωνία δεν θα σε ξαναδώ


Παραλλαγή Ηλία 

Το μάθατε τί έγινε στη Σπάρτη μια βραδιά 
σκοτώσανε την Πεφρωνία με τα ευρωπαϊκά

 Δυο φίλοι του Βαγγέλη  την εγνωρίσανε
Και στο Βαγγέλη πάνε τα μαρτυρήσανε

Σηκώνεται ο Βαγγέλης πάει στον καφενέ
βρίσκει την Πεφρωνία (την κακούργα) 
με τον Πετροπουλάκη το λοχία να φουμάρουν ναργιλέ

Δυο πιστολιές της ρίχνει τη βρίσκει στα πλευρά
την ξαναδευτερώνει τη βρίσκει στην καρδιά 

Δεν τόξερα Βαγγέλη πως θα με σκότωνες 
και στον Πετροπουλάκη το λοχία να μη με έδινες 


Στο.youtube υπάρχει μόνο ένα βίντεο με αυτό το τραγούδι 










3 σχόλια:

  1. κι οταν την επαιρνουσαν απο το χασαπιο μικροι μεγαλοι κλαιγαν της κακουργας τον ασπρο της λαιμο.Κι οταν την επαιρνουσαν απ την δασκαλα της μικροι μεγαλοι κλαιγαν ,την ομορφαδα της!

    Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ ΧΡΟΝΙΑ ΚΙ ΕΚΕΙΝΗ.ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΗΤΕΡΑ ΤΗΣ ΤΟ ΑΚΟΥΣΕ ΦΥΣΙΚΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. κι οταν την επαιρνουσαν απο το χασαπιο ,μικροι μεγαλοι κλαιγαν της κακουργας τον ασπρο της λαιμο.Κι οταν την επαιρνουσαν απο την δασκαλα της ,μικροι μεγαλοι κλαιγαν της κακουργας την ομορφαδα της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. απάντηση εγώ το ξέρω στην εξής παραλλαγή, την οποία τραγουδούσε η μάνα μου. Δεν το θυμάμαι καλά και δυστυχως δεν θα μάθω μάλλον ποτέ τι έλεγε, διότι η μάνα μου είναι στην εντατική με ελάχιστεες πιθανότητες : "Στης Σπάρτης τα περβόλια τα περβόλια στης Σπάρτης τα στενά, χορέυει η Φεβρωνία η κακούργα με τ' ευρωπαικά." Μετά αναφέρεται μόνο ότι το είπανε στον αδερφό της και αυτός πήγε και την σκότωσε. Σε αυτήν την εκδοχή το τραγούδι τελειώνει με τα λόγια της Φεβρωνίας, τα οποία όμως έχουν τη σημασία ότι δεν την πήγαν στο Πετροπουλάκη να την παραδώσουν (όχι να την παντρέψουν)

    ΑπάντησηΔιαγραφή