Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013

Decay.gr: 16ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας "Συνέντευξη με τον Bernd Sahling "



Οι συντάκτες του decay.gr όλη την προηγούμενη εβδομάδα ακολουθούσαν το 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Στα πλαίσια αυτά, ανακοίνωναν το πρόγραμμα καθημερινά ενώ απέσπασαν σημαντικές συνεντεύξεις! Ένας από τους ανθρώπους που τους έδωσε συνέντευξη είναι ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Bernd Sahling, ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης από την Γερμανία. Διαβάστε παρακάτω το κείμενο όπως αναρτήθηκε από το νεανικό site/portal:

"...Την τελευταία εβδομάδα ο Πύργος Ηλείας ζει στον πυρετό του 16ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, ήρθαν πολλές σημαντικές προσωπικότητες της συγκεκριμένης τέχνης, καθώς τους ενώνει ένα πράγμα, η αγάπη για τον κινηματογράφο και κυρίως για τα παιδιά! Όπως και πέρυσι, ο Βernd Sahling, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, βρέθηκε στο Φεστιβάλ, ώστε να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του αλλά και να διαγωνιστεί με την δική του ταινία. Έτσι βρήκαμε την ευκαιρία και του αποσπάσαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη! 

Ο Μπερντ Σάλινγκ γεννήθηκε το 1961 στο Νάουμπουργκ της Γερμανίας. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του "Konrad Wolf" στο Potsdam-Babelsberg. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του, εργάστηκε σαν σκηνοθέτης και σεναριογράφος σε ανεξάρτητες παραγωγές και στη συνέχεια με υποτροφία συνεχίζει τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια και το Πανεπιστήμιο Northwestern. Έχει διευθύνει πολλά σεμινάρια και εργαστήρια για παιδικό κινηματογράφο.

...Λίγο μετά τις 6 μ.μ. η πόρτα της αίθουσας στο ισόγειο του ΤΕΙ Πύργου ανοίγει, μόλις είχε τελειώσει το σεμινάριο του Bernd Sahling σε φοιτητές, πάνω στο Βίντεο-Μοντάζ και επιτέλους τον πλησιάζουμε για να του πάρουμε συνέντευξη. Μπορεί το σεμινάριο να διήρκησε σχεδόν 2 ώρες, όμως οι φοιτητές τον είχαν περικυκλώσει και ήθελαν να συνεχίσουν να του μιλάνε καθ’ ότι τους είχε κερδίσει ο λόγος του και οι γνώσεις του. Αυτός χαμογελαστός αν και η φυσιολογική κούραση από το πρόγραμμα του Φεστιβάλ ήταν φανερή... Έπειτα από τις extra ερωτήσεις, οι φοιτητές αποχώρησαν και τον πλησιάσαμε εμείς…

Θα θέλαμε να μας πληροφορήσετε σχετικά με εσάς, ξέρουμε ότι είστε σεναριογράφος και σκηνοθέτης σε κάποιες ταινίες. Πείτε μας συνοπτικά την προσωπική σας ιστορία σαν επαγγελματίας σκηνοθέτης και σεναριογράφος.

Πάντοτε ήθελα με κάποιο τρόπο να δουλεύω με παιδιά και έκανα αίτηση φοίτησης στο Πανεπιστήμιο  για να γίνω  καθηγητής. Όμως ύστερα, σκέφτηκα ότι δεν θα ήθελα να περάσω το υπόλοιπο της ζωής μου ως καθηγητής, αλλά όμως να δουλεύω με παιδία και σκέφτηκα πως φτιάχνοντας μια ταινία θα ήταν ευκολότερος τρόπος για να δουλεύω  και για τα παιδιά και τότε έκανα αίτηση στην Σχολή Κινηματογράφου. Εκείνη την περίοδο στην Ανατολική Γερμανία έφτιαχναν πολλές καλές ταινίες για παιδιά στα στούντιο, συνεπώς βοηθήθηκα αρκετά.  Μου έδωσαν επίσης ένα μέντορα, ο οποίος ήταν διάσημος δημιουργός ταινιών για παιδιά, είχε αποφοιτήσει από το Stankiv, πανεπιστήμιο στην Μόσχα και ήταν και αυτός σκηνοθέτης. Έμαθα αρκετά από εκείνον, γίναμε φίλοι, αλλά δεν συνεχίσαμε να συνεργαζόμαστε εξαιτίας του πολέμου και επειδή εκείνη την περίοδο δεν ήταν εύκολο να κάνεις ταινίες για παιδιά.

Πόσες ταινίες έχετε δημιουργήσει;

Έφτιαξα αρκετά ντοκιμαντέρ και ταινίες μικρού αλλά και μεγάλου μήκους.

Θα θέλαμε επίσης να μάθουμε για τις πεποιθήσεις σας σχετικά με την οπτικοακουστική τέχνη γενικότερα και την τέχνη επεξεργασίας βίντεο.

Λοιπόν , φυσικά πιστεύω ότι οι ταινίες είναι τέχνη, αλλά πλέον οι ταινίες μπαίνουν στα στενά πλαίσια της διασκέδασης και αυτό είναι ένα πρόβλημα που όλοι μας έχουμε, χάνουμε το κοινό, γιατί πλέον δεν βλέπουν τις ταινίες ως μορφή τέχνης, κάτι το διαφορετικό, κάτι ανταγωνιστικό κλπ. Ειδικά στα αυτιά των παιδιών είναι απλά διασκέδαση και συχνά εκπλήσσονται  όταν αντιλαμβάνονται πως είναι και κάτι διαφορετικό. Υπάρχει ένας νέος τρόπος για να προσεγγίσεις τα παιδιά στην Γερμανία πέρα από το σχολείο, όπως ακριβώς κάνετε εδώ κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ του Πύργου και τότε μόνο βλέπουν διαφορετικά τις ταινίες και ο καθηγητής έχει υλικό για να προετοιμάσει τα παιδιά για τις ταινίες και για πράγματα μετά το τέλος των ταινιών. Προσωπικά πιστεύω πως πρέπει να κερδίσουμε τα παιδιά για να μπορέσουν να δουν τις ταινίες ως μορφή τέχνης.

Βλέπω ότι είναι σημαντικό για εσάς, νεαρά άτομα να ασχολούνται στην τέχνη δημιουργίας ταινιών. Ποιά είναι η συμβουλή σας στους νέους που ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με την οπτικοακουστική τέχνη ως χόμπι ή και επαγγελματικά;

Φυσικά ως χόμπι, όταν τα παιδιά φτιάχνουν μια ταινία, αυτό δεν τους κάνει απαραίτητα και δημιουργούς ταινιών αλλά όμως παίρνουν αρκετά στοιχεία από αυτό και στο τέλος μαθαίνουν αρκετά πράγματα για την δημιουργία ταινιών, να βλέπουν διαφορετικά πλέον τις ταινίες, να γνωρίζουν κατά κάποιο τρόπο να τις χειρίζονται και έπειτα καταλαβαίνουν την  δυσκολία τους και μακροπρόθεσμα σέβονται περισσότερο την επαγγελματική δουλειά. Το σημαντικότερο όμως είναι η ομαδική δουλειά και όταν τα παιδιά και γενικότερα τα άτομα μικρής ηλικίας μαθαίνουν να εργάζονται ομαδικά  για μια εργασία, αυτό συχνά δείχνει αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

Επίσης όλοι γνωρίζουμε πλέον για την οικονομική κρίση .Πως αυτή η κατάσταση επηρεάζει την οπτικοακουστική τέχνη και την τέχνη του σινεμά;

Έχει ισχυρό αντίκτυπο σε όλους μας, όχι μόνο εδώ στην Ελλάδα, στην Γερμανία είναι σχεδόν αδύνατο να χρηματοδοτήσεις μια ταινία για παιδιά και  απορρίπτουν όλες τις προτάσεις γιατί δεν θα τους παρέχει μεγάλο κέρδος. Το να δουλεύεις με παιδιά δεν παρέχει κέρδος. Εάν είσαι καθηγητής ή δουλεύεις στην τέχνη του σινεμά για παιδιά αυτές οι ταινίες δεν βγάζουν κέρδος και συχνά δεν ξεπληρώνουν ούτε τα χρήματα που κόστισαν.

Δηλαδή δεν υπάρχουν επιχορηγήσεις στην Γερμανία;
Έχουμε κατά κάποιο τρόπο επιχορήγηση στη Γερμανία  αλλά είναι πολύπλοκο ,είναι σχετικά ευκολότερο εάν έχεις ένα καλό project  να πάρεις επιχορήγηση,  αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπορείς να φτιάξεις και την ταινία .Ας πούμε ότι μια ταινία για παιδιά κοστίζει  1.2 εκατομμύρια  και παίρνουμε επιχορήγηση 600-800 χιλιάδες  και καλούμαστε να γυρίσουμε την ταινία πριν ακόμα πάρουμε τα χρήματα. Αυτό ακριβώς μας συνέβη στο  "Upside Down", η επιχορήγηση εγκρίθηκε στα χαρτιά  αλλά τα χρήματα δεν έφτασαν σε μας.

Τέλος μάθαμε ότι πρόσφατα δημιουργήσατε μια ταινία με  το όνομα "Upside Down". Θα θέλαμε να μάθουμε οτιδήποτε σχετικά με αυτό, το σενάριο.

Το θέμα είναι αρκετά σύνηθες, αφορά ένα παιδί που δημιουργεί προβλήματα και που είναι κατά μία έννοια ανίκανο να διαβάσει και να γράψει κατάλληλα. Το αγόρι είναι 10 ετών και στην Γερμανία υπάρχει ένα σύστημα. Όταν οι γονείς νιώθουν ότι το παιδί τους χρειάζεται βοήθεια μπορούν να απευθυνθούν  στην νεανική υπηρεσία μέριμνας και στην υπηρεσία κοινωνικής μέριμνας, στις οποίες η οικογένεια λαμβάνει αρωγή . Η ταινία έχει να κάνει με αυτό ακριβώς, όταν η οικογένεια λαμβάνει αυτήν την βοήθεια τελικά πως νιώθει (το παιδί ) από την δική του οπτική γωνία και πως η βοήθεια αυτή του αλλάζει τελικά την ζωή. Προσωπικά είχα εργαστεί ως  κοινωνικός λειτουργός σαν δεύτερη δουλειά για δύο χρόνια.

Η καινούργια τανία του, με τίτλο Upside Down δημιουργήθηκε φέτος και με αυτή διαγωνίστηκε και στο Φεστιβάλ Ολυμπίας και σάρωσε τα βραβεία!

Βραβεία που κέρδισε:


  • Βραβείο Σκηνοθεσίας Ταινίας Μεγάλου Μήκους/ Best Director
  • Βραβείο ECFA / ECFA Award (European Children's Film Association-ευρωπαικής ταινίας που σχετίζεται με παιδιά)
  • Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Κοριτσιού σε Ταινία Μεγάλου Μήκους (Frieda-Anna Lehman)




*Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον Γιάννη Μπονατάκη για την πολύτιμη βοήθεια του στην απομαγνητοφώνηση και μετάφραση..."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου