Δευτέρα 6 Ιουνίου 2016

AΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ. - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΛΜΠΟΥΜ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΔΟΥΝΑ





Το χωριό Ακρωτήρι βρίσκεται έξω από τον κεντρικό άξονα του νησιού,ο αρχαιολογικός χώρος ωστόσο προσελκύει πλήθος επισκεπτών.Οι αρχαιολογικοί χώροι(Δελφοί,Ολυμπία,Επίδαυρος...)είναι στην πλειοψηφία τους μνημεία,άμεσα συνδεδεμένα με τους πολιτισμούς που τα είχαν δημιουργήσει.Εδώ ο χώρος δείχνει πιο οικείος καθώς πρόκειται για τόπο καθημερινής ζωής και ασχολιών.Σπίτια που,όταν αναπόφευχτα κάνεις τη σκέψη ότι χτίστηκαν πριν 3500 χρόνια,δεν μπορεί παρά να απορήσεις για αυτήν την ανακάλυψη!Η έκρηξη του ηφαιστείου καταπλάκωσε το μεγαλύτερο μέρος του νησιού ενώ παράλληλα αποτέλεσε την αιτία για την καταστροφή του μινωικού πολιτισμού στην Κρήτη.
Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα των αρχαιολόγων,καταλήγουμε πως;
-Αρκετοί σεισμοί προηγήθηκαν της έκρηξης,οπότε οι κάτοικοι εγκατέλειψαν τις οικίες τους(δεν βρέθηκαν σκελετοί ή πολύτιμα αντικείμενα)
-Τα παρατημένα εργαλεία που βρέθηκαν σε αρκετά σημεία,δείχνουν πως ίσως μεσολάβησε και μια περίοδος ηρεμίας όπου οι κάτοικοι προσπάθησαν να ξαναφτιάξουν τα μισογκρεμισμένα σπίτια τους.
-Στο Ακρωτήρι ζούσε μια κοινωνία οργανωμένη και με υψηλό βιωτικό επίπεδο και πιθανώς την κυβερνούσε η τάξη των ιερέων.
-Η φύση και η γονιμότητα ήταν αντικείμενα θρησκευτικής λατρείας.
-Σε κάθε σπίτι υπήρχε ειδικός λατρευτικός χώρος αλλά όχι ναοί.
-Η τέχνη των κατοίκων παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με την κρητική τέχνη της μινωικής εποχής.
Δεν βρέθηκαν γραπτά μνημεία,υπάρχουν όμως πολλές ενδείξεις που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ενδεχομένως η αρχαία Στρογγύλη ταυτίζεται με την Ατλαντίδα.


Ιnfo:Tαξιδιωτικός οδηγός"Σαντορίνη,χθες και σήμερα"(Toubis εκδοτική)
Santorini travel/What to see.




Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις παγκοσμίως και σίγουρα η μεγαλύτερη της Ανατολικής Μεσογείου. Βρίσκεται στην νοτιοανατολική μεριά του νησιού νοτιότερα από τον σημερινό οικισμό του Ακρωτηρίου. Λόγω της τέφρας από την έκρηξη του ηφαιστείου, τα ευρήματα έχουν διατηρηθεί σε εντυπωσιακά άριστη κατάσταση και θα μπορούσε να συγκριθεί με τον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας.


 Η ανακάλυψη του αρχαιολογικού χώρου έγινε εντελώς τυχαία, από το Γάλλο μηχανικό Ferdinard de Lesseps κατά την διάρκεια εκσκαφών εδάφους που χρησιμοποιούταν στην μόνωση της διώρυγας του Σουεζ. Η πρώτη απόπειρα για ανασκαφές έγινε από την Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, όμως ουσιαστικά οι κυρίως αρχαιολογικές ανασκαφές έγιναν από τον καθηγητή Σπύρο Μαρινάτο και συνεχίζονται σήμερα από τον καθηγητή Χρίστο Ντουμά.


 Η πρώτη εποίκιση του χώρου έγινε το 4.500 πχ κατά την Νεολιθική Περίοδο, όπου η πόλη μεγάλωσε κατά την εποχή του ορείχαλκου και έγινε από του κυριότερους οικισμούς στο Αιγαίο. Το ακρωτήρι συνδεόταν εμπορικά με το μεγαλύτερο μέρος της Στερεάς Ελλάδας, τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη καθώς επίσης με την Συρία, την Κύπρο ακόμα και την Αίγυπτο. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις τοιχογραφίες, τα διάφορα δοχεία και από τις συναλλασσόμενες περιοχές που βρέθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο


 Η θέση του οικισμού είναι ιδανική καθώς προστατεύεται από του σφοδρούς βόρειους ανέμους και το έδαφος προσφέρεται για γεωργική καλλιέργεια. Ενδιάμεσα υπήρξαν σημαντικοί σεισμοί που επηρέασαν την ανάπτυξη του οικισμού όμως δεν την διέκοψαν, όπως έγινε με την Μινωική έκρηξη του ηφαιστείου το 1500 πχ που όλος ο οικισμός ενταφιάστηκε.



Εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως κατά τις ανασκαφές δεν έχουν βρεθεί ανθρώπινοι σκελετοί και εικάζεται πως αυτό οφείλεται στο ότι υπήρχαν καταστροφικοί σεισμοί πριν την έκρηξη του ηφαιστείου (με ενδιάμεσο διάστημα μερικών δεκαετιών) πράγμα το οποίο συνετέλεσε αφενός μεν στην προειδοποίηση του πληθυσμού και αφετέρου στην απομάκρυνση των πιθανών ανθρωπίνων απωλειών από τους σεισμούς, από κατοίκους, που επέστρεψαν πριν την έκρηξη, για την συλλογή προσωπικών και πολύτιμων αντικειμένων.


Αρχιτεκτονικά στον οικισμό υπάρχουν κτίρια 2 ή 3 ορόφων, απ΄τα τα οποία τα πλουσιότερα ήταν από πέτρες (ξέστες) ενώ τα άλλα από τούβλα, λάσπη και ξύλα. Το ισόγειο το χρησιμοποιούσαν κυρίως για αποθήκες.




Όλα τα άριστα διατηρημένα αρχαιολογικά ευρήματα, οι τοιχογραφίες, το αποχετευτικό σύστημα, τα οικήματα με την επίπλωσή τους, τα μικροαντικείμενα, τα αγγεία κλπ μας οδηγούν στα αναπόφευκτο συμπέρασμα πως ο οικισμός είχε τρομερά μεγάλη ανάπτυξη και ευημερία.




















Δωμάτιο Πίθου.
Με βάση την ταξινόμηση κατά μέγεθος,σχήμα και ποιότητα εικάζεται πως επρόκειτο για κατάστημα








  Δυτικό Σπίτι-Η Τριγωνική Πλατεία. 
















Τα σπουδαιότερα σημεία του οικισμού που ο επισκέπτης πρέπει να δει είναι:


- Ξέστη 3 (πρόκειται μάλλον για λατρευτικό χώρο λόγω του ιερού χώρου Δεξαμένης των καθαρμών, Τοιχογραφίες των Κροκοσυλλεκτριων, της Πότνιας θηρών, των Κυνηγών, τα Γυμνά αγόρια, Γυναίκες με τις ανθοδέσμες κλπ, )

- Κτίριο Β (Τοιχογραφίες των Αντιλοπών, των Πυγμάχων και των Πιθήκων)
- Κτίριο Γ
- Δυτική Οικία ( Τοιχογραφίες των Ψαράδων, Ζωφόρο του Στόλου)
- Συγκρότημα Δ ( Τοιχογραφία της Άνοιξης, λίθινα και μεταλικά αντικείμενα, Πινακίδες με γραφή Γραμμική Α)

- Οικία των Γυναικών (Τοιχογραφίες των γυναικών, Παπύρων)
- Ξεστή 4( πρόκειται μάλλον για κάποιο δημόσιο κτίριο)
- Οικία της Άγκυρας (Η ονομασίας της προέρχεται από μία τεράστια πέτρα με μια τρύπα που μάλλον χρησιμοποιούταν γι αυτό το σκοπό)
- Οδός Τελχινών (που οδηγούσε πιθανότατα στο λιμάνι)

- Πλατεία Μυλώνος, Κενοταφίου και Τριγώνου.
 


 Λίγο πρν την κεντρική πύλη του αρχαιολογικού χώρου και έχοντας ήδη πληρώσει 12ευρώ είσοδο(τιμή που υποθέτω θα έπρεπε να είναι χαμηλότερη για τους Έλληνες).Επί του παρόντος δεν υπήρχε κανείς για κάποια συμπληρωματική πληροφορία,ενώ τα φυλλάδια"είχαν τελειώσει"...Ευτυχώς υπάρχουν σε όλα τα διαζώματα λεπτομερείς πληροφορίες στις πινακίδες που ωστόσο ο φωτισμός δεν σου επιτρέπει πάντοτε να διαβάσεις...Μικροί εξερευνητές όλοι,κρατούσαμε σημειώσεις..




Έχοντας πλέον αποχωρήσει,θα συναντήσουμε το κιόσκι ενίσχυσης και εισφορών...Η συγκεκριμένη αφίσα παρουσιάζει τη σημαντική τοιχογραφία της Άνοιξης,από το δωμάτιο Δ2.Βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών. 




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΖΩΗ ΔΟΥΝΑ
ΚΕΙΜΕΝΑ -  ΖΩΗ ΔΟΥΝΑ 


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου